Møde med Malik

Etape 12, rodag 4 (51. rodag i alt) 2/10 2013, ca. 33 km, i alt ca. 1377 km.

Jeg besluttede mig for, at jeg havde set nok af Issefjorden, så efter at have beundret Niels’ reparationer – der i øvrigt blev så usynlige, at jeg ikke engang kunne finde ud af, hvor de sad – satte jeg kursen mod Kulhuse i et lige kryds over fjorden.

Færge

Færgen Rørvig - Hundested.

Vejret var fint, men der var meldt om en stigende vind fra øst – altså stik modvind de første 15-20 km, indtil jeg kunne komme i læ af kysten ved Frederiksværk.
Det eneste, der kaldte på lidt ekstra opmærksomhed på turen fra Rørvig til Kulhuse var, at jeg krydsede færgeruten Rørvig-Hundested, men færgen sejler langsomt, og der er store lavvandede grunde, hvor den ikke kan komme, så selvom jeg kom ganske tæt på den, var det helt uproblematisk.

På havnen i Kulhuse mødte jeg et par sejlere, der skulle have rigget båden af for sæsonen. De var mægtig snakkesalige – måske var det hyggerligere at snakke med en kajaktripper end at erkende, at man har haft årets sidste sejltur. De fortalte både om Kulhuse Havns seneste historie. Den har oprindeligt været et fiskerleje – vist nok domineret af et par familier. Men i takt med fiskeriets industrialisering er det blevet til mere fritisdfiskeri og flere lystsejlere. Kommunen har solgt havnen og dens forpligtelser til brugerne. Derfor var der også en flok frivillige i gang med at støbe nyt bolværk ved slæbestedet.

Kulhuse

Frivillige laver nyt bolværk i Kulhuse.

Om sommeren går der af hensyn til turisterne en færge – det gode skib Columbus – mellem Kulhuse og Sølager. Færgen sejler, når nogen hejser et kaldeflag. Færgemanden er efter sigende en bestemt herre. Da kommunen besluttede at standse tilskuddet til færgedriften og overlade det til færgeriet selv at få indtægter og udgifter til at hænge sammen, meddelte han, at så ville han ikke sejle på ruten mere. Kommunens folk regnede det vist som bluff, men Colombus blev taget ud af drift og fungerede i stedet som godstransportskib til Fænø under byggeriet af nye turismefaciliteter.
Nu har kommunen genoptaget tilskuddet, og Colombus er vendt tilbage til turisttransport på tværs af Roskilde Fjords udmunding.

Klar skiltning

Der er klare regler for adfærden på Kulhuse Havn.

Tidligere har det været sådan, at særligt én af fritidsfiskerne i Kulhuse holdt ekstra godt øje med når Colombus bragte et nyt hold turister ind på havnen. I god tid startede han sin motor, som om han lige var kommet i havn, og gav sig til at stable fiskekasser med fisk i. ”Fiskene behøvede ikke nødvendigvis at være fra samme dag,” forklarede sejleren. Men det var en god forretning at sælge fisk til de hungrende turister, som fik sig en autentisk oplevelse, der vist næppe vil kunne dokumenteres af myndighederne.

Fiskerbåde

Farvestrålende kutterparade.

Fra Kulhuse gik det videre mod Frederiksværk. På det stykke må man ro langt uden om en sandbanke, og da jeg var kommet fri af den, satte jeg kursen mod Grævlingehøj for at komme i læ af kysten. Det lykkedes nu ikke. For Roskilde Fjords østlige kyst er så lavvandet, at jeg kunne vælge imellem jævnlige grundstødninger på skjulte sten og mudderbund inde, hvor der var læ, og blæst lidt længere ude. Begge dele ville sætte tempoet ned, så jeg valgte blæsten.

Grævlingehøj

Fladvand ved Grævlingehøj.

I nærheden af Ølsted mødte jeg et par kajakroere, der var ved at trække et par tungt læssede brede og fladbundede kajakker hen over en sandbanke. De knoklede hårdt for deres forehavende, men de var klædtpå til opgaven i masser af neopren. Jeg spurgte, om de ville låne en pagaj, men dem havde de skam med. De havde god tid, for de skulle bare over på den anden side og ligge på lur efter ederfugle. ”I forgårs fik vi 38,” sagde den ene stolt. Jeg sagde, at jagten vist først gik ind i går, hvilket fik ham til at blegne lidt og fremstamme: ”Jamen så må det jo have været i går…”

Det var ikke kun vinden, der drillede i Roskilde Fjord. Strømmen var også imod mig, hvilket var meget tydeligt ved Frederikssund. Jeg havde en aftale i Jyllinge, men det var ved at blive mørkt, så jeg havde fået aftalt, at jeg kunne blive hentet, når jeg havde fundet et sted at lægge kajakken.
Jeg tænkte, at jeg hellere måtte se at komme igennem Frederikssund i en fart, så jeg kunne nå at finde et sted, før det blev mørkt. Da fik jeg øje på først én og derefter en hel flok kajakker.

Malik

Kajakflokken Malik bød på kaffe.

Det var kajaflokken Malik, der var på deres aftentur. Én af de venlige malikkere fortalte, at han havde sin kajak liggende i Frederikssund havn, og at hvis jeg lige ville med dem hen og have kaffe, henne ved broen, så kunne han vise mig stedet bagefter. Jeg synes altid, det er hyggeligt at møde andre kajakroere, så selvfølgelig tog jeg imod kaffen. Det viste sig at tage noget længere tid, end jeg lige havde forventet, så da vi endelig havde fået bakset kajakkerne op på land i et hjørne af havnen, hvor kajakroerne holder til, var det bælgmørkt.
Jeg klædte om i hallen, som ligge lige ved siden af (i hjemmeholdets omklædningsrum), og så blev jeg hentet til Jyllinge af retoriker og stemmetræner Hanne Schmidt Pedersen, som jeg kender fra arrangmenter i min fagforening. Eller kender er måske så mege sagt. Jeg kunne i hvert fald ikke lige huske, hvor mange børn hun har og alt det der, så det var jo et naturligt sted at starte snakken i bilen. Hun har to. Og den yngste har lige gået på efterskole i Holstebro. Faktisk på den samme efterskole, hvor min søn, Jeppe, har gået et år tidligere, og hvor han nu bor på kollegievilkår. Så Hannes søn og min søn kender udmærket godt hinanden.
Hannes mand Henrik er læge og sejler og umådeligt flink. Mens vi spiste et lam, som famlien stort set selv har kløet i ulden, satte han mig grundigt ind i Roskilde Fjords fladvande og besværlige grunde fra Jyllingen og indefter. Henrik ror også kajak, så han kunne også fortælle, hvor man godt kunne ro, selvom det ikke var muligt at sejle. Og der kom også kort på bordet, så det hele var ganske velillustreret. Jeg følte mig godt forberedt til den følgende dag, hvor jeg havde en overnatningsaftale med Danhostel i Roskilde.